Objavljeno: 14.12.2024. 11:18 Dodaj komentar
0
Uživo: Ažurirano 14.12.2024. 11:18

Nekonzistentna ali ipak uspjela vremenska kapsula Roberta Zemekisa

,,Here“: Istorija s emotivnom žicom

Slavni autor ponovo je skupio ekipu ispred i iza kamere sa kojom je prije tri decenije sarađivao na filmu ,,Forrest Gump“. U glavnim ulogama ponovo su Tom Hanks i Robin Rajt, koji su digitalno podmlađivani i postarani

,,Here“: Istorija s emotivnom žicom Foto: theposterdb.com
Tom Henks i Robin Rajt na poprištu vjekova jedne
Prikaži sve vijesti

Umetnost je večna, život je kratak - uči nas latinska poslovica. Ali mi, ljudi kao ljudi, imamo tendenciju da život stavimo u centar našeg interesovanja, bez obzira što postoje i dugotrajnije stvari od našeg veka. Recimo, kuće u kojima živimo su možda promenile, a možda će tek promeniti na desetine vlasnika i traju ili će trajati generacijama.

Sa „oskarovskim“ filmom ,,Forrest Gump“ (1994), Robert Zemekis je kroz prizmu života čoveka sa intelektualnim smetnjama, ali srećnog naslovnog protagoniste, ispričao istoriju druge polovine XX veka u Americi. Sada pokušava da uradi nešto slično, samo u još širem istorijskom spektru, i kroz još suženiju vizuru jedne dnevne sobe u jednoj kući negde u Pensilvaniji.

Dnevna soba

Za potrebe filma ,,Here“, Zemekis je ponovo skupio ekipu ispred i iza kamere sa kojom je sarađivao na filmu koji je ove godine proslavio okrugli tridesetogodišnji jubilej. U glavnim ulogama ponovo su Tom Henks i Robin Rajt, koji su digitalno podmlađivani i postaravani, što će biti posebna tema za diskusiju. Scenario je opet sa režiserom napisao Erik Rot, muziku je napisao Alan Silvestri, direktor fotografije bio je Don Berdžiz, a angažovana je i kostimografkinja Džoana Džonson.

Film u jednom kadru od duboke praistorije do današnjih dana prati prvo jedno parče zemlje, a onda i kuću, odnosno dnevnu sobu u njoj kroz XX i početak XXI veka. Tako ćemo videti kišu meteora koja je potamanila dinosauruse, ledeno doba, ponovni procvat života, indijanski par koji se tamo sastaje, kolonijalno doba i američku revoluciju kroz prizmu sukoba između Bendžamina Frenklina i njegovog nezakonitog sina Vilijama... Pa porodicu koju čine pionir avijacije, njegova zabrinuta žena i kći koja svira violinu, par koji sačinjavaju izumitelj i njegova supruga koji imaju vrlo zdrav seksualni apetit. U savremeno doba, kuću okupira dobrostojeća afroamerička porodica, a na kraju je ona opet prazna i spremna za prodaju.


Glavni deo priče, međutim, prati tri generacije porodice Jang. Kuću su posle rata kupili vojni veteran Al (Pol Betani) i Rouz (Keli Rajli) i tu podigli svoje troje dece. Najstariji od njih, Ričard (Henks) će u kuću dovesti svoju devojku Margaret (Rajt) s kojom će se tu i venčati kada ona zatrudni, pa će oni tu podići kći Vanesu (Za Za Zemekis, režiserova kći se zaista tako zove).

Glavne teme te centralne priče su prolaznost, traćenje života na brige, mimoilaženja, neostvareni snovi kojima se vraćamo, a sve kroz prizmu Alovog alkoholizma zbog neuspeha na poslu, Rouzinog šloga, Ričardove zabrinutosti za svoju budućnost zbog čega se odrekao i umetničke karijere, Margaretinog žala za odustajanjem od ambicija, njihovih prepirki oko toga što ona želi da se odseli, a on je zabrinut prvo za svoju karijeru, a onda i za zdravlje roditelja. U dnevnoj sobi se usput slave praznici, dešavaju venčanja, porođaji i smrti, menja se nameštaj i njegov raspored. Život kao takav.

Jeftina plastifikacija

Filmu ne bi bilo teško naći hiljadu mana, od „bumerskog“ nostalgičnog tona, preko, u slučaju Henksa nepotrebnog (glumac ima sinove koji jako liče na njega), a u slučaju Rajt do nivoa jeftine plastifikacije neuspelog digitalnog podmlađivanja, pa do iznuđenosti mizanscena koji uvek deluje krajnje lažno i neprirodno, sa jedinom svrhom da se u kadar strpa ono što je zamišljeno. Problem su i brojne digresije koje retko kada imaju „naplatu“ u glavnoj priči i zapravo samo skreću pažnju, a pritom same nisu dovoljno razvijene da bi funkcionisale samostalno.

Možda je najveći problem nekonzistentna montaža, od ubrzane linearne sekvence kao na reklamama na početku, do skokovite između priča i linije radnji kasnije, pritom „oplemenjena“ najavom skoka kroz stripovske okvire u okviru glavnog kadra. Za tako nešto treba zahvaliti izvornom materijalu, strip-romanu Ričarda Magvajera, dok bi Zemekisov eksperiment možda bolje funkcionisao u pozorištu, ali bi tamo bio i predvidljiviji.

Pa opet, dva su nivoa i razloga zašto je ,,Here“ uspeo filmski eksperiment. Prvo, izvrsno funkcioniše kao vremenska kapsula, i to za isti period kao ,,Forrest Gump“. I drugo, Zemekis uspeva da pogodi emotivnu žicu, ma koliko poenta o tome kako vreme leti bila banalna. 

Ocjena: 3.3/5

Komentari (0)

Želite da podijelite Vaše mišljenje sa čitaocima? Napišite komentar i započnite diskusiju.

Hvala na učestvovanju

Vaš komentawr će biti objavljen nakon što bude odobren od strane administratora.
Korisničko ime može sadržati slova, brojeve, znakove interpunkcije i da bude bez razmaka
1000
Došlo je do neočekivane greške. Moguće je da ste dostigli maksimalan broj komentara. Molimo Vas pokušajte kasnije.
Ovaj sajt je zaštićen sa reCAPTCHA anti spam mehanizmom. Primjenjuju se Google politika o privatnosti i uslovi korišćenja. Vaš komentar se šalje na odobrenje. Pobjeda zadržava pravo brisanja komentara ili njegovog neprimjerenog dijela, bez obaveze najave i objašnjenja. Mišljenja iznesena u komentarima ne odražavaju stavove Pobjedine redakcije.
Prijavi se
Još uvijek nemate nalog? Registrujte se.